Beteendeutmaningar

Då vi hanterar beteendeutmaningar undersöker vi djurets välmående samt beteenden som är utmanande för ägarens vardag. Beteendeutmaningar behandlas som privatskolningar, där vi lär oss om orsakerna till beteendeutmaningar och bygger upp en individuell behandlingsplan. Det är viktigt att gå till väga djur för djur, med hänsyn till djurets välbefinnande, varför beteendeutmaningar inte behandlas i gruppträning.

Vid behandling av beteendeutmaningar tar vi hänsyn till djurets välmående helhetsmässigt och tar reda på vilka faktorer som belastar den i djurets vardag och vad för slags åtgärder vi kan genomföra för att öka dess allmänna välbefinnande.

Som beteendeutmaningar räknas bland annat rädslor, passeringsproblem, koppeldragande, svårigheter att bli ensam och överdriven upprördhet eller stress.

Vardagens välmåendepaket

I vardagens välmåendepaket ingår en välmåendeundersökning och en plan för att förbättra vardagen. I välmåendeundersökningen tar vi hänsyn till djurets välmående helhetsmässigt och tar reda på vilka faktorer som belastar djuret i dess vardag och vad för slags åtgärder vi kan genomföra för att öka djurets allmänna välbefinnande. Vi lär oss om orsakerna till vardagliga utmaningar och tar hand om dem djupare än ytan. Alla beteendeutmaningar kräver inte nödvändigtvis egentlig träning, för botemedlet kan hittas i små förändringar som görs i vardagen.

I vardagens välmåendepaket ingår:
- Skolningens grunder, inspelad föreläsning (ca. 20 min)
- Välmåendeundersökning (enkät)
- Instruktioner för att upprätta en djurets tidsbudget* och granskning av tidsbudgeten utifrån djurets välbefinnande
- En skriftlig, omfattande plan för att förbättra vardagens välbefinnande (skickas inom 5 dagar från att du fyllt i enkäten och tidsbudjeten).

Vardagens välmåendepaket kostar 79 €. Du kan köpa ditt paket här.

Du kan även boka en gemensam skolningstid: 69 €/50 min i skolningsutrymmen eller 79 € + reseersättning som hembesök eller på ett separat överenskommet ställe. Hundskolningarna hålls i företagets skolningsutrymmen på Ekebyvägen 39, Sjundeå. Katten skolas i sitt eget hem. Reseersättningen är 0,60 €/km.

Paket för beteendeutmaningar

Skötseln av beteendeutmaningar börjar med att fylla i blanketten för förhandsinformation. Efter detta träffar vi antingen i hundens hem eller i företagets skolningsutrymme. Första mötet räcker ca. 1,5 timmar. Vi diskuterar om svaren på blanketten och gör en plan för fortsättningen. I den skriftliga skötselplanen skrivs det som vi kommit överens om under mötet samt planen för fortsättningen. Skötselplanen skickas per e-post inom tre dagar av första mötet.

I slutet av första mötet kommer vi överens om följemötet, som hålls inom två månader av första mötet. Under följemötet kollar vi hur övningarna gåt och ifall skolningsplanen behöver ändras.

Paketet för skötsel av beteendeutmaningar innehåller:
- Förundersökningen
- Första mötet (ca. 1,5 timmar)
- Skriftliga hemanvisningar (skötselplanen)
- Följemöte (ca. 50 min) inom 2 månader
- Distansstöd under två månader från första mötet (per e-post)

Paketet för beteendeutmaningar kostar 224 € i företagets skolningsutrymmen och 244 € + reseersättning i hundens hem (eller första mötet i hundens hem och följemötet i skolningsutrymmen). Tilläggsmöten 69 €/50 min i skolningsutrymmen eller 79 € + reseersättning som hembesök. Reseersättningen är 0,60 €/km.

Alla priser innehåller mervärdesskatt 25,5 %.

För att boka in paketet för skötsel av beteendeutmaningar kontakta info@elainkoulutuslinnea.fi eller 041-533 8962.