Skolning

Skolning för saker som händer i vardagen, speciellt sådant som upprepas, är viktigt. Med skolning förebygger vi problem och förbättrar kattens livskvalitet. Med hjälp av skolning kan vi agera konsekvent och rättvist mot katten utan att tvinga.

Katter tränas nästan alltid i kattens eget hem som privat träning. Skolaren kan starta träningen och instruera ägaren eller familjen att fortsätta träningen, eller så kan ägaren träna sin katt helt själv.

Katten skolas med djurorienterade metoder och vi använder oss av belöningar. Vi använder inte tvångsmedel eller straff. Skolning ska vara trevlig för katten.

Vanliga kattskolningsmål:
- gå i transportburen
- ta på selen
- klippa naglar
- följa ägaren
- gå till en viss plats

Observera att kosten för katten som deltar i skolningen bör utformas för att passa träningen. Det vore bra att stoppa den kontinuerliga serveringen av mat och servera mat endast vid vissa tidpunkter. Före skolningen ska katten inte äta på cirka 2 timmar.

En stor del av kattskolningen utgår från kattens egen karaktär. Ibland kan katten bestämma sig för att träningsmomentet inte är lämpligt och katten är inte mottaglig för träningen. Tänk också på att katten kan behöva ett tag för att vänja sig vid en ny person och en ny övning, så det är bra att ha tålamod när man skolar en katt. Det händer då och då att själva träningen kan börjas först vid andra mötet.

Priset för kattskolning är 79 € som hembesök (inkl. resekostnader upp till 10 km bort från företagets adress. I övrigt är reseersättningen 0,60 €/km).

Du kan också boka ett introduktionsbesök:
ett 30-minuters hembesök 38 € (inkl. resekostnader upp till 10 km från företagets adress. I övrigt är reseersättningen 0,60 €/km). Under introduktionsbesöket lär jag känna din katt, vi provar olika godsaker och planerar skolningen.

Kontakta info@elainkoulutuslinnea.fi eller 0415338962 för att boka skolning.